Ydintaitojen äärellä

08.06.2023

World Economic Forum:in tuoreessa raportissa Future of Jobs Report 2023 analysoidaan mm. henkilöstön tärkeimpiä ydintaitoja työelämässä. Kympin kärjestä löytyvät esimerkiksi ajattelu-, motivaatio- ja itsetuntemustaidot sekä empatian, aktiivisen kuuntelun ja johtamisen taidot. Nämä samaiset taidot löytyvät TOP10:stä myös, kun rankataan uudelleenkoulutuksen painopisteitä vuosina 2023-2027.

Coachina ja valmentavan johtamis- ja vuorovaikutusotteen valmentajana luen listaa ilolla. Ja tunnistan samaa arjessa: monessa organisaatiossa ollaan jo vauhdissa tai suunnitellaan näiden taitojen kehittämistä.

Itse olen kuluneen kevään aikana saanut valmentaa esihenkilö-, mentori-, perehdyttäjä- ja fasilitaattoriryhmiä ja olla tukena myös yksilö- ja tiimicoachingin keinoin.  

Ajattelun tukea ja itsetuntemusta

Coachista puhutaan monesti ajattelukumppanina. Coachin kanssa keskustelu ja asioiden käsittely auttaa mm. pohtimaan, laajentamaan ja syventämään näkökulmia. Sekä tukee itsetuntemuksen vahvistumisessa.

Itse asiassa itsetuntemustaitojen löytyminen World Economic Forumin kärkisijoilta on mielestäni erityisen hienoa, koska itsetuntemus auttaa myös muissa taidoissa kehittymistä. Kun tunnistamme omia luontaisia tapojamme reagoida, tai vaikkapa rajoittavia uskomuksiamme, meillä on enemmän eväitä kehittyä esimerkiksi ajattelutaidoissa tai johtamisessa.

Myös empatia ja ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen liittyvät itsetuntemuksen vahvistumiseen. Kun oivallamme jotain uutta itsestämme, tiedostamme usein samalla jotain kollegan tai johdettavan erilaisuudesta ja näkökulmasta. Sekä itsemme että erilaisuuden hyväksymisen ja ymmärtämisen äärellä saamme varmasti jokainen kehittyä ja kehittää taitoja läpi elämän.

Kuuntelua

Moni esihenkilö tai mentori kuvailee itseään huonoksi kuuntelijaksi. Tai ainakin tiedostaa tarvetta kehittyä kuuntelun taidoissa. Kiireessä katse saattaa hakeutua Teams-kanaville samalla, kun toinen kertoo asiaansa, tai ajatukset lähtevät harhailemaan muissa kuin parhaillaan keskusteltavassa aiheessa.

Välillä syy siihen, että porukka esimerkiksi passivoituu, onkin yksinkertaisesti kuuntelun puute. Jos kysymisen sijaan kerrotaan aina itse, tai todellisen kuuntelun sijaan keskitytään omiin ajatuksiin, jää ideoita ja ymmärrystä jakamatta. Keskittyminen ja kysyminen tukevat kuuntelussa onnistumista.

Kuuntelutaitoja ja niissä kehittymistä kuvataan monenlaisten tasojen avulla. Yksi esimerkki on 3-tasoinen kuvaus, jossa "mitä"-tasolla kuunnellaan asiasisältöä ja faktoja. Syvemmällä "miten"-tasolla osataan kuunnella lisäksi taitoja ja osaamista. Ja kaikista syvimmällä "kuka"-tasolla kyetään kuuntelemaan myös toisen uskomuksia, tunteita ja identiteettiä.

Millaisia taitoja teillä halutaan syksyllä ja tulevina vuosina kehittää?